Oh Nuffnang!

Welcome to the elegies

While writing the story of your life, never let someone else holding your pen.

Wednesday, 30 January 2013

Selamat Datang Kak Qarisya..

Assalamualaikum dan hi!

Actually, hari ni sy mau cerita tentang saudara baru dalam Islam dan saudara baru dalam keluarga sy :)

selamat datang Kak Qarisya..

30 Januari 2013 tarikh yg sgt bermakna buat sy and family sbb hari ni sy telah menjadi saksi bakal isteri abg sy telah berhijrah menjadi saudara seislam kita.

Actually sy sgt nervous sbb ini merupakan hal yg sgt serius dan abg sy pilih sy jadi saksi.. oke, sy sgt rsa takut sbb first time sy jadi saksi. Bukan saksi sembarangan tau! ni saksi yg sgt penting bagi menyambut kedatangan saudara Islam..

Tapi cerita hari ini bukan cerita tentang sy jadi saksi.. tapi cerita tentang sy sgt terharu dengan apa yg berlaku pada hari ini.

Pada hari ini, Kak Qarisya telah berhijrah menjadi saudara seIslam dan peristiwa tu sgt bermakna..

Peristiwa ini telah disaksikan oleh Ustazah yg membimbing, abg sy dan sy sendiri. Pada mulanya, Ustazah tersebut cuba meredakan perasaan nervous Kak Qarisya dengan berkenal-kenalan dan sedikit cerita-cerita.

Sy sgt terharu dengan soalan Ustazah dan jawapan daripada Kak Qarisya tersebut  :

Ustazah   :  Andai kata kamu berdua tiada jodoh, adakah kamu akan keluar balik daripada Islam?

Kak Qarisya : Kalau tiada jodoh, sy akan cuba mencari identiti diri sebenar sy dalam agama Islam.

Oke, sy hampir menangis dengar jawapan Kak Qarisya sbb dy yakin utk masuk islam bukan semata-mata utk perkahwinan. Walaupun ustazah balik2 tanya tentang perasaan dan kepastian Kak Qarisya utk masuk Islam, Kak Qarisya sgt tenang n yakin time tu.. walaupun dlm hati dia sy tahu dy sgt nervous..

Apa-apa pun, Alhamdulillah, sy sgt terharu mendengar Kak Qarisya melafazkan dan mengucapkan lafaz dua kalimah syahadah Asyhadu Alla Ila Ha Ilallah Wa Asyhadu Anna Muhammad Rasulullah...

Ustazah juga ada mention, dengan kita lafaz kalimah tersebut, maka gugurlah dosa-dosa kita..
apatah lagi saudara baru kita..
mereka ibarat bayi yang baru dilahirkan kerana sejurus mereka melafazkan kalimah syahadah, maka gugurlah dosa-dosa mereka dan bermulanya kehidupan mereka sebagai seorang Muslim..

Apa-apa pun, sy sgt berharap agar hidayah yang diberikan oleh Allah kepada Kak Qarisya akan berterusan, kerana ustazah tersebut juga ckp, hidayah ini hanya diberi kepada orang-orang terpilih sahaja.. Alhamdulillah Kak Qarisya salah seorang yg terpilih tu..

itu sahaja cerita sy ttg peristiwa hari ini..
sy sgt2 terharu..
dan gembira..





Selamat datang Kak Qarisya..

XoXo :)




Monday, 28 January 2013

Hi Wishlists 2013!

Assalamualaikum :) Salam Sejahtera (so formality)

So, lately ni nampak ramai sgt urg post pasal wishlist, so sy pun mau2 jugak post d blog tentang wishlist sy utk 2013 ni.
Oya, previously, tahun2 sebelum ni, sy tidak pernah ada wishlist pun :) haha..
biasanya kalau before this, mau beli apa2 brg pun, bila rasa mau beli, beli ja..
nda pernah terfikir mau target apa2.
Hee :)

Tapi this year mau try rasa buat wishlist (rasa utk buat wishlist ni didorong oleh first time dapat elaun byk)

Sy rsa excited and nervous ni utk dapat elaun byk. Kamu excited ka?
hee..

Baikla, kita straight to the wishlist,

1st : Belajar Bahasa Mandarin

Baiklah, memandangkan diri ini bakal posting ke sekolah jenis kebangsaan Cina (SJKC) insyaAllah,
hehe, jadi sy sangat2 teringin belajar bahasa Cina. Ada juga survey2 kursus bahasa Mandarin.. insyaAllah dlm masa terdekat sy akan belajar bahasa Mandarin ne. Ohya, FYI, bahasa Mandarin ne adalah the most spoken language in the world tauuu! Sebab tu la sy tambah bersemangat utk blajar bahasa Mandarin :) Wish me luck okeyyyhhh!!

2nd : Belajar Berenang

Ok. Sy mau belajar berenang. Sy tau sy loser sbb sy tdk pandai berenang. Kamu semua mesti suda pandai berenang kan? But its ok... bila sy suda pandai berenang nanti, mesti muka sy ja yang ikut Olimpik utk acara kuak lentang. Hehe. Tujuan sy belajar berenang ne lebih kepada skills of survival. Lagipun, sy kesyiokan tengok orang lain dengan gembiranya berenang2 di air yg tenang.. Ditambah lagi dengan deruan ombak dan pantai. Sangat best. Ok. Itu over! hehe, apa2 pun, sy mesti belajar berenang. Nanti sy akan usahakan utk belajar.. Wish me luck :)

3rd : Belajar Main Instrumen Muzik

Hehe. Instrumen muzik tu byk kan. SO, aim sy adalah ingin belajar at least satu alat muzik. Ni lebih kepada self satisfaction. Sebab, sy rsa kalau pandai main alat muzik ne adalah satu kelebihan utk seseorang. Tahniah kepada anda2 yg pandai bermain alat muzik. Actually, sy teringin sangat belajar main gitar. Macam Siok ja kan tengok Najwa Latif petik2 gitar dlm TV tu. hee :)) . Ni yg sy x pasti dapat atau nda sy capai ni :)

4th : Camera Nikon CoolPix
Oke. Gmbar lelaki dan perempuan diatas tiada kaitan dengan sy. TAPI kamera tu ada kaitan dengan saya. Hehe, begini ceritanya, sy tiada budget and tiada sponsor utk belikan kamera mahal2. Lagipun sy ni tdk minat jadi photographer, sy hanya minat jadi model photographer, So, sy teringin beli kamera ni. Kamera ni sgt murah, ckupla utk menampung keperluan sy. hanya RM299 for 16M.P. Sy rsa tu sgt worth sebab at least sy boleh specific kan gadget tu untuk ambil gambar saja. Jangan jealous keyh! doakan sy dapat beli item ni!

last : Peplum


 Baiklah, gambar di atas adalah PEPLUM . PEplum tu kaler pink . Actually, benda ni kalau tdk letak dlm wishlist pun x apa sebenarnya. Tapi, memandangkan hajat yang ni belum dpt saya capai, so, sy letak skali la ehh.. :) Sy teringin beli peplum. Peplum ni sy rsa sgt cantik sbb kalau pakai peplum seperti gambar diatas sekaligus dapat bergaya sambil menutup aurat :) Hehe. Actually, bukan peplum pink seja sy mau beli. Kaler lain pun sy mau juga . Hehe. 

Baikla, tu saja wishlist sy setakat ni. 
Maybe bulan depan ada lg. Tapi seboleh2nya sy akan tunaikan wish list tu ikut kemampuan sy. Hehe, apa2pun, wishlist ni tdk semestinya kena tunaikan. Itu cumalah WISH. Not necessary to buy it oke? JUst a small temptation from a small heart. :) Wish me luck for the wishlists ! Last but not least, Salam Maulidur Rasul for all Muslims. :) May Allah bless us!








 XoXo :)